Wednesday, June 10, 2015

Sahabat Yang Memberi Inspirasi #3


“Kalau hidup sekadar hidup, babi di hutan juga hidup.
Kalau bekerja sekadar bekerja, kera juga bekerja.” - Buya Hamka


Sahabat di Sichuan, China. Mazlan namanya. Juga salah seorang graduan BFSU tajaan KPM. Selesai pengajian di Beijing, pulang ke tanah air sama seperti graduan lain, sama seperti aku.

Bezanya kami dan dia adalah, Januari dia ke China semula, mengharam-jadahkan KPM yang mana dia sepatutnya masuk IPG untuk meneruskan perjalanan sebagai seorang yang ditaja KPM.

Dia merancang untuk tidak bernaung di bawah KPM sejak berada di bumi China lagi. Muka yang mengharam-jadahkan semua orang, lagaknya seperti seorang abang besar membuatkan aku yakin dia seorang yang mampu hidup di bumi Sichuan keseorangan.

Di Beijing, dia aktif menjalankan tugas-tugas yang kami tidak mampu jalankan seperti ibadah korban di Inner Mongolia malahan sekarang di Lanzhou. Kau kalau tak kagum lagi, aku nak cakap yang Mazlan ni satu-satunya Beijing Graduate Mandarin Speaking Malaysian Malay kat sana menjalankan tugas di syarikat yang mahu melaksanakan Halal-Hub.

Dia akan jadi akar umbi antara Malaysia-China woi! Tak kagum lagi, aku hempuk kepala kau!

Kalau hidup, babi pun hidup. Kalau kerja, kera pun kerja. Mereka lagi rileks sebab tak payah bayar bil, mati nanti syurga itu pasti! 

Proud of you Bro!


No comments: