Friday, December 14, 2012

Zappp

Assalamualaikum.

Tengah-tengah update Instagram, baca komen, balas komen, tiba-tiba datang mood nak menaip. Mood da sempurna tapi tak tahu nak tulis apa.

Salji turun lagi hari ini memutih bumi. Kesejukan di pagi hari tidaklah sesejuk di malam hari apabila salji dan ais mula mencair. Namun, kesejukan kami di sini bukanlah kesejukan yang tidak dihangatkan apabila berada di dalam bilik, ditemani pemanas yang menggunakan sistem air panas di dalam besi. Sila bayangkan.

Pemanas yang sedia ada dibuat oleh manusia itu ditambah lagi dengan kehangatan ukhuwah kami di sini. Tidak kira batch mana, berasal dari mana, namun hubungan yang kami jalin bukan sekadar junior senior, satu kampus, satu malaysia, tidak lain tidak bukan kerana satu aqidah yang sama.

Sebutkan nama mereka di sini, Madmie, Fadzil, Muhaimi, Rozaid, sesiapa sahaja, apa yang diingati pasti kehangatan ukhuwah yang menghangati tatkala musim sejuk datang, penyejuk tatkala musim panas menjelma.

Berbaki tidak sampai 2 tahun lagi, dan ada yang akan pulang Julai nanti, kami bakal meneraju hidup masing-masing, mungkin akan berjauhan, malah mungkin dalam satu tahun tidak akan bertemu. Melupakan sesekali tidak malah merindui itulah yang akan melanda.

Moga kita tetap bersama.

Kita sama-sama berada di jalan yang kita pilih ini ya. ^^

Thursday, December 13, 2012

Retorika

Assalamualaikum.

Uh oh. Blog yang ditinggal sekian lama. Bersawang beranak-anak sudah debu habuk di papan kunci ini. Semalam 12-12-12. Lepas ni takkan ketemu lagi tarikh itu. Ke ahli sains mahu ubah bulan menjadi 13 supaya kita dapat ketemu 13-13-13. Mengarut. Allah dah nyatakan bahawa dalam satu tahun ada 12 bulan. ^^

Baiklah, semester ini dilalui dengan agak tidak lancar seperti sebelum sebelum ini. Banyak perkara berlaku. Yang menyedihkan, yang menyayat hati, yang merosak minda. Aik. Masakan tiada satu pun yang menggembirakan? Hehe. Mestilah ada yang menyeronokkkan, yang mencuit hati malah yang membaiki minda.

Jatuh kena bangkit semula. Cabaran dihadapi bukanlah sekadar untuk jatuh terus jatuh dan jauh dan jatuh lagi jatuh kemudian jatuh jatuh jatuh jatuh...... Namun, sekali jatuh, bangkit! 2 kali jatuh, bangkit! Selemau mana kita, selemah mana kita, selagi kita bangkit, kita akan bersama yang kuat. Lagipun Allah dah berfirman juga yang DIA tidak akan timpa sesuatu untuk hambaNYA melainkan kerana mereka mampu. HambaNYA? Kita lah! Siapa lagi. Ohoi.

Semester sudah mahu berakhir, cuti musim sejuk bakal datang. Ada yang pulang, ada yang tinggal. Semalam salju menyejukkan lagi bumi Beijing, putih kemudian hitam dikotori habuk dan debu. Macam hati kita ye? Brrr. Naudzubillah.

Jiwa masih diberi kurnia untuk menghirup liku-liku hidup yang mematangkan diri, jadi ayuh bersama kita sedut kita hirup yang bermanfaat dalam menjalankan tugas kita sebagai hamba dan sebagai ketua. Aik. Hamba tapi ketua? Unik bukan. Itulah kita jika kita di jalan yang benar. Moga-moga.

45 minit dari sekarang, test akan bermula. Buat sehabis baik! Woohoo!