Thursday, September 9, 2010

Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin

Esok 1 Syawal. Masih di Kota bharu.


Lusa 2 Syawal. Petangnya di Kuala Lumpur.

Tulat 3 syawal. Paginya masih di Kuala Lumpur, Malaysia.


Tulat 3 Syawal. Petangnya di Beijing, China.


Selamat hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin.


Yang Ikhlas, Ahmad Fauzan bin Mohd Ghazi

Monday, September 6, 2010

Cita-cita

Haih~

Sebelum menaip pos ini pun sudah mula mengeluh panjang. Temptation. Itu sangat membahayakan. Namun sesetengah memberi inspirasi.

Inspirasi. Ia datang dan ia pergi. Sebaiknya semasa ia datang, lekas-lekas lah sangkarkan ia, jadikan inspirasi itu sebagai cita-cita.

Sebaliknya, jika ia sudah terlepas. Tidak mengapa, Allah Maha Adil. Inspirasi itu daripada Dia dan Dia akan terus memberi kerana Dia yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Cita-cita. Polis? Doktor? Jurutera? Semua itu kadang-kadang menjadikan kanak-kanak yang bertungkus lumus mengejar keabadian hidup sebagai seorang doktor, polis dan lain-lain.

Namun hidup tidak semudah itu, hidup tidak semudah; sekolah rendah -->> sekolah menengah -->> Pusat Asasi, Pusat Matrikulasi, Diploma -->> Ijazah -->> Kerja.

Hidup semudah apa yang diterima dan diusahakan. Seerti dengan keringat. Semaksud dengan darah. Ia berkisar tentang ujian. Ia menceritakan tentang kemenangan. Ia juga menerangkan kesakitan.

Terlebih menaip namun tetap mahu menyatakan apa yang diinginkan. Pos berikutnya barangkali jika masih berdenyut nadi selepas ini.

Aidilfitri ------->> Beijing

Assalamualaikum.

Ramadhan bakal berlalu. Ramadhan bakal berakhir. 10 terakhir juga diraikan.


Aidilfitri bakal menjelang. Aidilfiti akan kita jumpa lagi. Aidilfitri juga bakal diraikan.


Beijing menanti. Beijing menjengah. Beijing juga menantikan.

Tidak kurang seminggu lagi seluruh umat Islam akan melambai selamat tinggal kepada Ramadhan, melambai selamat datang kepada Aidilfitri. Sekejap sahaja. Sebentar sangat. Sebulan berlalu Ramadhan.

2 bulan berlalu cuti musim panas. Tidak kurang seminggu juga, aku akan pulang ke Kota Beijing, salah satu kota yang hebat menurut Encyclopædia Britannica.


Kelas akan dimulakan. Kelas akan bermula. Kami kebanyakan yang akan pulang pada 12 dan 13 mula berkemas barangan, mula mengepos barangan, mula berangan, malah mula berazam baru.

Bermula semester kali ini bermaksud kami akan memulakan semester pertama, tahun pertama sebagai pelajar yang akan mengejar Ijazah.

Kali ini aku juga akan menjadi salah seorang daripada 'KAMI'. Sebelum ini tidak dapat bergelar sebagai pelajar ijazah setelah meninggalkan Pusat Asasi UIAM lebih awal. Semoga tidak ada lagi jalan lain yang membuatkan aku terkeluar dari jalan yang akan dilalui. InsyaAllah.

Thursday, September 2, 2010

Feeling

Layan Exists malam-malam, ketika tidak berteman, ketika keseorangan, ketika kesunyian. Feeling bak ang. Exists dah lama wujud dan dah lama juga berpecah tapi lagu-lagu depa still cam haram sedap dengaq.

Pi sana sini kalau mp3 xbergema lagu exists memang xsah. Awat la lani susah nak dapat dengaq sora srupa Mamat ka Ezad ka. Buleh tidoq tak bangun tuh kalau naik bas pi KL.

Ulang dengaq 2 3 kali dirantai digelangi rindu pun buleh wat hampa semua tidoq bdengkuq.

Aku bukan pa, kalau leh dgaq exists memang layan ah. Tidoq tu susah la sikit. bukan pa, sebab nak feeling tu, nak rasa macam mana kalau jadi pelakon dalam lagu depa. haih sedih tak lalu makan pun ada la.

Hampa hak dok bercintan-cintun kalau ada dengaq lagu exists, ak grenti hati tersentuh, sayu la katakan.

Sebab tu la jangan dok loqlaq tang perasaan ni. Sakit kalau kena. Sakit bukan cam kena pukui, tapi cam kena toreh. toreh kot dlm smpai kluaq. Sakit memang bukan kepalang la.

Bak kata Ezad dalam 'Masih Terserlah ayumu, ; 'Biar ku simbah api kemarahan yang membakar di benak mu'. Uih. Kalau buleh simbah-simbah lagu tu, aku rasa makin tbakaq la. Haha.

Malam ni aku dari tadi dok merapu, boring cam haram. Tapi aku malas balik Beijing sebab kena masuk kelas da. Haha. Cam hampa suma la, yang rajin tu aku respek la, yang xrajin sangat tu, sama-sama gang la. Haha




*Cakap loghat kedah bukan sebab sape2 dari exists berasal dari kedah tapi saje2. xd kena mengena ng sape2.

Haha

Ok, mahu tergelak. Pos sebelum dibaca dan terlintas di benak, 'cam bongok je English aku'. Herm. Entah bagaimana mahu mempertingkat kualiti komunikasi. Sama ada secara bertulis mahupun lisan.

Loghat Kelate boleh la lulus. Cakap luar pun lulus la jugak kot. Bila part English dan Mandarin, hampeh. Sedangkan 2 bahasa itu sedang dipelajari dan patut dimahiri.

Apabila bercakap pasal bahasa, Alhamdulillah bersyukur sebab masih fasih menulis serta bercakap menggunakan bahasa Malaysia serta loghat yang mana membuatkan diri ini tidak mudah lupa diri.

Tidak seperti sesetengah pelajar lain, sahkan nak cakap loghat tempat asal, bahasa Malaysia pun tergagap-gagap. Mengecewakan.

Terfikir lagi tentang mereka-mereka yang ada juga sudah tidak mahu pulang ke kampung, ke negeri asal, ke negara asal. Difikirkan, Kuala Lumpur serta luar negara.

Kenapa? Pada pendapat saya, mereka berfikiran sebegini ; jika mahu maju, harus menetap di lokasi yang memajukan yang mana ia tidak termasuk kawasan perkampungan.

Aneh kerana anak kampung tidak mahu berusaha untuk memajukan kampung supaya termasuk dalam lokasi yang memajukan dan membantu penduduk lain supaya turut maju bersama.

Ini pendapat saya sahaja, tiada sebarang banci tiada sebarang wawancara. Hanya mahu menaip dan menaip.

Rise to Fall Again to Rise again

Facing an Inglorious Life I guess for a few times. It is hard to survive with your brain outside like a barbarian. Less Iman, Less clever. All those crap, all those hard time did make me learned to not to be a coward, taught me to be a little stronger and smarter.

Leaning towards others which always comfort me did give me bad influence. I never learn to be fall and to be rise by myself. Still need someone’s hand to be lend to be held? Not strong enough to bounce back for the good.

Recently, I start to write my post in English so that I can improve it but I do less practice my Chinese. Pretty bad for a student. There are less than 10 days before I am going back to Beijing. Should start to revise my study before going back there or it will be rusty dust before going into class.

Life is a short journey but full of lives if we know how to fill it. For today, we can go anywhere with friends, family make laugh, make fun. For tomorrow, we can stay still in classroom studying for a better journey. For next week, we can just do stay at home, watching television, surfing internet to live an interesting life. For next month, we can go on vacation. Here’s the thing, we got a lot of good stuff to be done and it should be done contentedly.

To all my family, my friends, just live your lives to the fullest.

Image : Credit to my Roommate, Ahmad ^_^

Freak


Either it is me or him or her that make world looks awful. It is nice to make sure that being honest is the best virtue ever yet the most needed thing in life. But people do afraid that someday with the honesty, they will get hurt or somebody else.

If today one of us has to inhale the bad in and exhale the good thing, then there are reasons, the best reasons for all of the bullsh*it, whether the ingratitude or the test. Today, if one of us starts to inhale good thing and exhale the bad thing, it is still the same. As you can see, it will never be changed because it is our destiny, being held by HIM.

Metaphor talks, most of them being nice and not, they create you imagination which will lead you to the wrong path, to the hell but if you can control your imagination to be cool enough to lead you to the right path, then you will get peace and you can do the right decision and the best decision.

Ass in pain. Everyday there are such many things that will accompany you. Not in your ass but in your heart and mind. It does hurt and it is such a cruelty. But the more you can overcome, the more you will get. Sometimes it is better to have that pain rather than none. Because life is boring once you got none.

Almost every day I’m writing and posting, blog walking and such to endure my pain, to endure my boring. I do really hope that it is work on me, absolutely and immediately because I do need help.