Saturday, December 18, 2010

Kesan Sampingan : Tidak Diketahui

Salam dan selamat sejahtera.

Demam, batuk dan selsema. 3 dalam 1. Mereka bersahabat baik. Mereka bertungkus-lumus melumpuhkan pergerakan seharian. Ini namanya ujian.

Ujian untuk mematikan dosa-dosa yang dilakukan, yang penting perlu melaluinya dengan sabar dan perlu bertabah.

Kesihatan yang dianugerahkan merupakan satu nikmat daripadaNYA yang kita perlu jaga dan perlu sentiasa disihatkan.

'Setiap penyakit ada penawarnya'

Jadi, sila bersabar bagi yang menghadapi segala bagai penyakit kerana tiap-tiap nya ada hikmah.


p/s : elakkan minum segala minuman yang mengadungi kafein kerana ia boleh menyebabkan badan dehydrate terutama buat orang selsema, demam, batuk. (Kesilapan besar hari ni!)

Tuesday, December 7, 2010

Hari Baru, Bulan Baru, Tahun Baru, Semangat Baru

Salam Maal Hijrah buat semua Muslimin dan Muslimat.

Hari ini 1 Muharam 1432H. Semakin mata ini dikelipkan, semakin nombor pada tarikh akan bertambah dan itu menunjukkan bahawa masa itu pantas berlalu. Ingatkah kita pada surah di bawah?

Surah 103
Al-'Asr (Time)

In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful
Time is witness that, surely, mankind suffers loss,
except for those of faith,
Who do good, and become a model of truthful living,
and together practice patience and constancy.

Translated by Kabir Helminski


Dalam surah ini mengingatkan bahawa ruginya kita dalam menguruskan masa melainkan jika kita bertaqwa pada nya.

Jadi, sama-samalah kita pupuk semangat baru, pinta dari ALLAH ketaqwaan dan keredhaan hidup agar ia tidak disia-disiakan sebagaimana kaum-kaum terdahulu.

Sekarang merupakan musim peperiksaan, musim result, jadi semestinya ada yang sedang down, ada yang bermuram.

Usah khuatir, usah bersedih, banyakkan berdoa untuk cabaran akan datang, tingkat usaha dan selamat maju jaya buat semua kawan-kawan yang berada di seluruh universiti di Malaysia terutama di UIAM, di setiap pelusuk dunia dan juga buat adik tersayang, Farahanim Najwa yang sedang menduduki SPM 2010.

Selamat berjaya!

محرم


Bulan Muharram adalah salah satu dari empat bulan haram atau bulan yang dimuliakan Allah. Empat bulan tersebut adalah bulan Dzulqa’dah, Dzulhijjah, Muharram dan Rajab.

“Sesungguhnya jumlah bulan di kitabullah (Al Quran) itu ada dua belas bulan sejak Allah menciptakan langit dan bumi, empat di antaranya adalah bulan-bulan haram” (QS. At Taubah: 36)

Kata Muharram artinya “dilarang”. Sebelum datangnya ajaran Islam, bulan Muharram sudah dikenal sebagai bulan suci dan dimuliakan oleh masyarakat Jahiliyah. Pada bulan ini dilarang untuk melakukan hal-hal seperti peperangan dan bentuk persengketaan lainnya. Kemudian ketika Islam datang, kemuliaan bulan haram ditetapkan dan dipertahankan sementara tradisi jahiliyah yang lain dihapuskan termasuk kesepakatan tidak berperang.

Bulan Muharram memiliki banyak keutamaan, sehingga bulan ini disebut bulan Allah (Syahrullah). Beribadah pada bulan haram pahalanya dilipatgandakan dan bermaksiat di bulan ini dosanya dilipatgandakan pula. Pada bulan ini, tanggal 10 Muharram, Allah menyelamatkan nabi Musa a.s dan Bani Israil dari kejaran Firaun. Mereka memuliakannya dengan berpuasa. Kemudian Rasulullah SAW menetapkan puasa pada tanggal 10 Muharram sebagai kesyukuran atas pertolongan Allah SWT. Masyarakat Jahiliyah sebelumnya juga berpuasa. Puasa Muharram tadinya hukumnya wajib, kemudian berubah jadi sunnah setelah turun kewajiban puasa Ramadhan.

“Ini adalah hari yang agung yaitu hari Allah menyelamatkan Musa dan menenggelamkan keluarga Firaun.

Rasulullah SAW bersabda: “Dari Ibu Abbas ra, bahwa Nabi SAW, ketika datang ke Madinah, mendapatkan orang Yahudi berpuasa satu hari, yaitu ‘Asyuraa (10 Muharram). Mereka berkata, “Ini adalah hari yang agung yaitu hari Allah menyelamatkan Musa dan menenggelamkan keluarga Firaun. Maka Nabi Musa as berpuasa sebagai bukti syukur kepada Allah SWT”. Rasulullah SAW, berkata, “Saya lebih berhak mengikuti Musa as. Daripada mereka.” Maka beliau berpuasa dan memerintahkan (umatnya) untuk berpuasa”. (HR. Bukhari)

Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah SAW bersabda, “Sebaik-baiknya puasa setelah Ramadhan adalah puasa pada bulan Allah Muharram. Dan sebaik-baiknya ibadah setelah ibadah wajib adalah shalat malam.” (HR Muslim)

Walaupun ada kesamaan dalam ibadah, khususnya berpuasa, tetapi Rasulullah SAW memerintahkan pada umatnya agar berbeda dengan apa yang dilakukan oleh Yahudi, apalagi oleh orang-orang musyrik. Oleh karena itu beberapa hadits menyarankan agar puasa ‘Asyura diikuti oleh puasa satu hari sebelum atau sesudah puasa hari ‘Asyura. Secara umumnya, puasa Muharram dapat dilakukan dengan beberapa pilihan:

1. Berpuasa tiga hari, sehari sebelumnya dan sehari sesudahnya, yaitu puasa tanggal 9, 10 dan 11 Muharram.

2. Berpuasa pada hari itu dan satu hari sesudah atau sebelumnya, yaitu puasa tanggal 9 dan 10, atau 10 dan 11 Muharram.

3. Puasa pada tanggal 10 saja, hal ini karena ketika Rasulullah SAW memerintahkan untuk puasa pada hari ‘Asyura para sahabat berkata: “Itu adalah hari yang diagungkan oleh orang-orang Yahudi dan Nasrani, beliau bersabda: “Jika datang tahun depan insya Allah kita akan berpuasa hari kesembilan, akan tetapi beliau meninggal pada tahun tersebut.” (HR. Muslim)

Landasan puasa pada tanggal 11 Muharram didasarkan pada keumuman dalil keutamaan berpuasa pada bulan Muharram. Di samping itu sebagai bentuk kehati-hatian jika terjadi kesalahan dalam penghitungan awal Muharram. Selain berpuasa, umat Islam disarankan untuk banyak bersedekah dan menyediakan lebih banyak makanan untuk keluarganya pada 10 Muharram. Tradisi ini memang tidak disebutkan dalam hadits, namun ulama seperti Baihaqi dan Ibnu Hibban menyatakan bahwa hal itu baik untuk dilakukan. Demikian juga sebagian umat Islam menjadikan bulan Muharram sebagai bulan anak yatim. Menyantuni dan memelihara anak yatim adalah sesuatu yang sangat mulia dan dapat dilakukan kapan saja. Dan tidak ada landasan yang kuat mengaitkan menyayangi dan menyantuni anak yatim hanya pada bulan Muhaaram. Bulan Muharram adalah bulan pertama dalam sistem kalender Islam. Oleh karena itu salah satu momentum yang sangat penting bagi umat Islam yaitu menjadikan pergantian tahun baru Islam sebagai saranan umat Islam untuk bermuhasabah terhadap langkah-langkah yang telah dilakukan dan rencana ke depan yang lebih baik lagi. Momentum perubahan dan perbaikan menuju kebangkitan Islam sesuai dengan jiwa hijrah Rasulullah SAW dan sahabatnya dari Mekkah ke Madinah.

Dari Abu Qatada ra. Rasulullah ditanya tentang puasa hari ‘Asyura, beliau bersabda: “Saya berharap ia bisa menghapuskan dosa-dosa satu tahun yang telah lewat.” (HR. Muslim)

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat); dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan”. (QS. Al Hasyr: 18)

sumber : Bayan DSP - PeKaSe http://pangerans.multiply.com/journal/item/284

Saturday, December 4, 2010

Bitter Heart - Zee Avi

Sun rays come down as seen
when they hit the ground,
Children spinning around
till they fall down down down.

I wait for you: it's been two hours now,
You're still somewhere in town,
Your dinners getting cold.


I rest my case you are always this late,
And you know how much I hate
waiting around 'round 'round,

Bitter heart, bitter heart tries to keep it all inside,
Bitter heart, bitter heart shadows will help you try to hide,
Bitter heart, my bitter heart is gettin' just a little fragile,
Bitter heart, bitter heart of mine.

And then you come and tell me
the same reason as you did yesterday,
So tell me whats her name.

Thursday, November 25, 2010

我的

在北京已经一年多了。我的感觉也变了, 但是自已还不会高兴。 高兴的话,就是不是故意的。有人说我每天都好像很高兴,好像没有问题但是我说,心里跟脸部一样。

心里很寂寞。心里不高兴。心里有问题。

没人不知道也没问题但是自己要好好生活。寂寞的话,自己有佛。自己要明白自己的生活,自己的心里。

今天,我说一说汉语,不知道有没有问题。但是我还要写,还要说,因为这儿是我的地方,我没有属于别人,我就是自己属于。

默默的等待。

Monday, November 22, 2010

Showbiz - Muse

Tag from Istiqamah

Put your music librabry on shuffle.or each question, press the next button to get your answer. You must write that song title as the answer to the question, no matter how silly it sounds! Most of the time they seem to work though, strangely enough. Ok, go.! When you're done, tag 20 people in this note, and make sure to tag the person who sent you this . The anwer to #20 is the Title of your notes.


1) If someone says, "Is this ok?? You say :
Disko Dansa - The Times

2) How would you describe yourself?
All the Small Thing - Blink 182

3) What do you like in a girl?
Winter - Yuki Kajiura

4) How do you feel today?
Potion Approaching - Arctic Monkeys

5) What is your life's purpose?
Arah - Sheila On 7

6) What's your motto?
Pergi - Aizat

7) What do your friends think of you?
Mushaboom - Feist

8) What do you think of your parents?
Silk Road - Kitaro

9) What do you think about every often?
Kill All Your Friends - My Chemical Romance

10) What is 2+2 ?
Second Heartbeat - Avenged Sevenfold

11) What do you think of your best friend(s)?
イチブトゼンブ - B'z

12) What do you think of the person you like?
Name of the Game - OAG

13) What is your life story?
Snow (Hey Oh) - Red Hot Chilli Peppers

14) What do you want to be when you grow up?
Honey Bee - Zee Avi

15) What do you think of when you see the person you like?
Khatimah Cinta - 6ixth Sense

16) What will you dance to at your wedding?
한사람만 [Only One Person] - F.T Island


17) What will they play at your feneral?
Private Benjamin - Chopin

18) What is your biggest fear?
Permysuri - OAG

19) What is your biggest secret?
When You looked Me in the Eyes - Jonas Brothers

20) What will you post this as?
Showbiz - Muse

Tieyta
Daus
Tihah
Amira
Sarah
Hajar
Scha Mira
Khutaibah
Istiqamah

Sunday, November 21, 2010

Konpius

Ym berbunyi. 'Xdelah' terpacul.

Apa yang tiada? Tersalah hantar lah kot. Herm. Mendesis panjang. Hanya tersalah tekan sahaja kan.

Tidak terdaya klik pada 'close', hanya menunggu kata-kata lain. Kemungkinan ada sinar.

Namun tiada. Apakah yang berlaku?

Reset

Tipulah kalau tak sedih, tak rindu, tak rasa. Hati itu jujur kalau masih mampu bersedih, masih mampu terluka, masih mampu merasa.

Baru sahaja menjenguk, baru sahaja mengenang. Apabila hati mula penat, seluruh badan mahukan rehat. Tidur menjadi pengubat. Bukan kerana kesejukan musim dingin namun kerana hati yang dingin.



Wujudnya butang 'reset', mahu sahaja ditekan, mengubah segala yang mampu. Namun butang itu tidak akan pernah wujud.

Yang ada hanya masa depan; sebentar lagi, malam nanti, esok lusa, minggu hadapan, bulan hadapan dan seterusnya.

Seterusnya itu lah yang seharusnya digenggam setelah yang lampau berlalu tanpa digenggam, majulah setapak demi setapak tapi jangan sesekali fikir untuk ke belakang semula.

Kita tiada hak untuk kembali ke sana, apa yang ada hanya di sini dan realiti.

^_^


even knowing what I would see when I cross this long hill I don't want to have regrets I'll keep going and shine on tomorrow like the sun



the signal that changes from red into green in the midst of a journey theres no return I want to go forward believing in tomorrow


run run, reach out your hand to your dreams, shout shout, as long as your voice goes on, in the way that your heart feels. Get over your problems to reach out your dreams!

Saturday, November 20, 2010

You dream, You attempt, You Succeed


Naoki : Hey!

Riko : Yes?

Naoki : Shall we... do our best to make our dreams come true?

Riko : Eh?

Naoki : I'll become stronger, win the championship, and go to the Olympics. And you, will give concerts in large halls, and become and awesome violinist. Maybe they're just dreams right now, but we definitely make them come true someday. We can't give up until the very end.

Riko : Yeah. I'll do my best, too. Even when I become an old woman, I'll never give up on my dream.

Naoki : Yeah. See You.

Riko : See you.

Is it happening to all of us?

Jalan

Berjalan dan berjalan dan berjalan. Terserempak beberapa deretan buah rumah. Tiap pintu rumah ditampal padanya perkataan.

Rumah pertama 'Selamat datang'.

Rumah kedua 'Masuklah!'

Rumah ketiga 'Di sini tempat anda'.

Rumah keempat 'Pasti di sini jika bukan di tempat lain'.

Semua berbeza corak ajakan, berbeza cara dan intonasi namun ada satu persamaan, 'pintu ini dibuka untuk anda, jika berkemampuan, masuklah'.

Setiap pintu atau secara diperinciikan, cabang hidup yang wujud untuk kita lalui sangat banyak cuma terpulang pada diri sendiri untuk memilih.

Jalan yang dipilih banyak ranjau. Melepasi ranjau, kita akan menemui ganjaran kita. Terpulang pada diri sendiri juga mahu wujudkan banyak ranjau atau tidak, namun yang pasti bijaklah dalam menempuhi ranjau.

Asal ingat tanggungjawab sendiri sudah cukup untuk bahagia.

Sunday, November 7, 2010

Keep walking because you ought to

Am I a different person now? Did I change myself as I am? Or is it just my feeling?

It is lingering around my neck; it knocks my loneliness to stand still with me.

Being silent maybe not a mistake but being the one that are sarcastic shouldn’t be me as I do omit the attitude long time ago.

Situation changed.

It did make me over.

Can you have me being penetrated again, to be my kind again?

People kept asking me whether I am sick or being ignorant right now. I don’t have the answer for that yet, friend. I’m sorry if I kept worrying all of you.

I’ll be back?

I am the one that got problem right? So I should solve it on my own without others and also maybe without you as I kept worrying you every day, ignoring what you have said.

I absolutely should have listened to it.

Keep walking with me dear. Lead me to the best way, for us.

Tuesday, November 2, 2010

汉语,阅读,口语,听力。

Exam Yuedu hampeh.

Result Hanyu boleh tahan.

Cerita hari ini senang, di mana ada duka di situ ada suka dan juga sebaliknya. Minggu ni minggu exam so agak stres!

Pagi ini agak tersenyum lebar tengok result exam Hanyu.

Cukup-cukup makan tapi kenyang la kalau cukup makan.

Petang tadi exam Yuedu. Agak tidak memberangsangkan.

Jawab lintang pukang. Tembak ABCD.

Jawapan tidak meyakinkan.

Esok exam Kouyu. Lusa exam Tingli.

Shengci kena tengok baik-baik sekali dengan maksud.

Subjek Yuedu dah macam subjek Hanyu kena hafal maksud shengcu dalam buku teks~

Sunday, October 31, 2010

Tahniah Klate


Salam.

Berita gembira buat rakyat Klate.

Menang 2-1 mengatasi N9.

Menamatkan kemarau 55 tahun.

Piala Malaysia hadiah buat Tuanku dan Tok Guru.

Penyokong klate semangat ala2 semangat penyokong EPL.

Tahniah klate!

Gomo Klate Gomo!

Way to Clear


It is clear when I start to be more careful, to be mo serious indeed of being secretive and hiding myself. It is like wondering by myself, ‘Should I?’ or ‘Could I?’

I want to be a free man, just like one of my friend, being relieved and also have chance to appreciate more about being given and also learn more about to give.

If it is about a machine that will cost me more misery than I should reduce the way I have the machine. Because I do need my freedom.

Allah, do help me please, let me be free from the binding. It do costs me a lot of misery and thought. Strengthen me please.

It is about why and it is about how I solve it. Yet is still left unsolved. Pity me. Pity my pride.

Be wise, be well, be strong.

Friday, October 29, 2010

Exam dan Aku


Isnin bermula ujian pertengahan semester. Hari ini Jumaat. 2 hari sebelum ujian.

Malas.

Rasa ;

Nak tidur.

Tengok movie.

Jalan2 ng Diana.

Pergi Perlis (tah apa2).

Makan Domino's.

Book tiket g Perlis (Perlis lagi? tah apa2)

Beli handphone dan kamera baru.

Semayang Isya'.

Bangun awal pagi sedia sarapan.

Makan jemput2.

Merepek setiap hari.

Ok da demam exam.


Sunday, October 17, 2010

Diana, This is yours.

Menggunakan 120 Film, 400 ISO dan dengan bantuan viewfinder yang sangat berguna. Gambar diambil di Sanlitun Village. Diana, ini hasil kamu dan terima kasih. :P

Buat multiple exposure, fisheye dan mencuba vignette. Semua macam masih belum menjadi. T_T

Road to Sky (Multiple Exposure)

Sanlitun (Fisheye
)
Sanlitun Village (?)

Jaguar vs Beetle (Fisheye)

Diana dan LOMO


Diana F+

Pelbagai Diana F+ Workshop diadakan termasuk Choc Workshop

Woot! Woot!

Fokus pada Diana F+ bukan pada Mini Cooper. :P



Photo : Credit to Qarizzar with his D90

Tuesday, October 12, 2010

Isolation

Here I am, standing here, with less silent, with less emotion, but still waiting. The big thing still running here in my heart, here in my head, which make both them absolute didn’t know each other. One said this and the others said that.

Let me be clear. Why don’t we people can’t let our past time and be a new one, with more self love, with more self conscious? Should be less downgrading, should be less negative and should be less self disgust.

Self disgust is the worse part, the part where all dark side starts to free themselves into our mind, into our heart. Past times do make me feel like I’m the one and solely did wrong, did nasty things. And my past times start inviting me to the worst part.

I am not happy. I am sad. I do have hatred, self hatred. Trying and trying to walk slowly, no, crawling I guess, but always being pushed away so many time.

I am worried. I am concerned.

Monday, October 4, 2010

tengok cerita Sepi tak?

tengok cerita Sepi tak?

Answer here

Thursday, September 9, 2010

Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin

Esok 1 Syawal. Masih di Kota bharu.


Lusa 2 Syawal. Petangnya di Kuala Lumpur.

Tulat 3 syawal. Paginya masih di Kuala Lumpur, Malaysia.


Tulat 3 Syawal. Petangnya di Beijing, China.


Selamat hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin.


Yang Ikhlas, Ahmad Fauzan bin Mohd Ghazi

Monday, September 6, 2010

Cita-cita

Haih~

Sebelum menaip pos ini pun sudah mula mengeluh panjang. Temptation. Itu sangat membahayakan. Namun sesetengah memberi inspirasi.

Inspirasi. Ia datang dan ia pergi. Sebaiknya semasa ia datang, lekas-lekas lah sangkarkan ia, jadikan inspirasi itu sebagai cita-cita.

Sebaliknya, jika ia sudah terlepas. Tidak mengapa, Allah Maha Adil. Inspirasi itu daripada Dia dan Dia akan terus memberi kerana Dia yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Cita-cita. Polis? Doktor? Jurutera? Semua itu kadang-kadang menjadikan kanak-kanak yang bertungkus lumus mengejar keabadian hidup sebagai seorang doktor, polis dan lain-lain.

Namun hidup tidak semudah itu, hidup tidak semudah; sekolah rendah -->> sekolah menengah -->> Pusat Asasi, Pusat Matrikulasi, Diploma -->> Ijazah -->> Kerja.

Hidup semudah apa yang diterima dan diusahakan. Seerti dengan keringat. Semaksud dengan darah. Ia berkisar tentang ujian. Ia menceritakan tentang kemenangan. Ia juga menerangkan kesakitan.

Terlebih menaip namun tetap mahu menyatakan apa yang diinginkan. Pos berikutnya barangkali jika masih berdenyut nadi selepas ini.

Aidilfitri ------->> Beijing

Assalamualaikum.

Ramadhan bakal berlalu. Ramadhan bakal berakhir. 10 terakhir juga diraikan.


Aidilfitri bakal menjelang. Aidilfiti akan kita jumpa lagi. Aidilfitri juga bakal diraikan.


Beijing menanti. Beijing menjengah. Beijing juga menantikan.

Tidak kurang seminggu lagi seluruh umat Islam akan melambai selamat tinggal kepada Ramadhan, melambai selamat datang kepada Aidilfitri. Sekejap sahaja. Sebentar sangat. Sebulan berlalu Ramadhan.

2 bulan berlalu cuti musim panas. Tidak kurang seminggu juga, aku akan pulang ke Kota Beijing, salah satu kota yang hebat menurut Encyclopædia Britannica.


Kelas akan dimulakan. Kelas akan bermula. Kami kebanyakan yang akan pulang pada 12 dan 13 mula berkemas barangan, mula mengepos barangan, mula berangan, malah mula berazam baru.

Bermula semester kali ini bermaksud kami akan memulakan semester pertama, tahun pertama sebagai pelajar yang akan mengejar Ijazah.

Kali ini aku juga akan menjadi salah seorang daripada 'KAMI'. Sebelum ini tidak dapat bergelar sebagai pelajar ijazah setelah meninggalkan Pusat Asasi UIAM lebih awal. Semoga tidak ada lagi jalan lain yang membuatkan aku terkeluar dari jalan yang akan dilalui. InsyaAllah.

Thursday, September 2, 2010

Feeling

Layan Exists malam-malam, ketika tidak berteman, ketika keseorangan, ketika kesunyian. Feeling bak ang. Exists dah lama wujud dan dah lama juga berpecah tapi lagu-lagu depa still cam haram sedap dengaq.

Pi sana sini kalau mp3 xbergema lagu exists memang xsah. Awat la lani susah nak dapat dengaq sora srupa Mamat ka Ezad ka. Buleh tidoq tak bangun tuh kalau naik bas pi KL.

Ulang dengaq 2 3 kali dirantai digelangi rindu pun buleh wat hampa semua tidoq bdengkuq.

Aku bukan pa, kalau leh dgaq exists memang layan ah. Tidoq tu susah la sikit. bukan pa, sebab nak feeling tu, nak rasa macam mana kalau jadi pelakon dalam lagu depa. haih sedih tak lalu makan pun ada la.

Hampa hak dok bercintan-cintun kalau ada dengaq lagu exists, ak grenti hati tersentuh, sayu la katakan.

Sebab tu la jangan dok loqlaq tang perasaan ni. Sakit kalau kena. Sakit bukan cam kena pukui, tapi cam kena toreh. toreh kot dlm smpai kluaq. Sakit memang bukan kepalang la.

Bak kata Ezad dalam 'Masih Terserlah ayumu, ; 'Biar ku simbah api kemarahan yang membakar di benak mu'. Uih. Kalau buleh simbah-simbah lagu tu, aku rasa makin tbakaq la. Haha.

Malam ni aku dari tadi dok merapu, boring cam haram. Tapi aku malas balik Beijing sebab kena masuk kelas da. Haha. Cam hampa suma la, yang rajin tu aku respek la, yang xrajin sangat tu, sama-sama gang la. Haha




*Cakap loghat kedah bukan sebab sape2 dari exists berasal dari kedah tapi saje2. xd kena mengena ng sape2.

Haha

Ok, mahu tergelak. Pos sebelum dibaca dan terlintas di benak, 'cam bongok je English aku'. Herm. Entah bagaimana mahu mempertingkat kualiti komunikasi. Sama ada secara bertulis mahupun lisan.

Loghat Kelate boleh la lulus. Cakap luar pun lulus la jugak kot. Bila part English dan Mandarin, hampeh. Sedangkan 2 bahasa itu sedang dipelajari dan patut dimahiri.

Apabila bercakap pasal bahasa, Alhamdulillah bersyukur sebab masih fasih menulis serta bercakap menggunakan bahasa Malaysia serta loghat yang mana membuatkan diri ini tidak mudah lupa diri.

Tidak seperti sesetengah pelajar lain, sahkan nak cakap loghat tempat asal, bahasa Malaysia pun tergagap-gagap. Mengecewakan.

Terfikir lagi tentang mereka-mereka yang ada juga sudah tidak mahu pulang ke kampung, ke negeri asal, ke negara asal. Difikirkan, Kuala Lumpur serta luar negara.

Kenapa? Pada pendapat saya, mereka berfikiran sebegini ; jika mahu maju, harus menetap di lokasi yang memajukan yang mana ia tidak termasuk kawasan perkampungan.

Aneh kerana anak kampung tidak mahu berusaha untuk memajukan kampung supaya termasuk dalam lokasi yang memajukan dan membantu penduduk lain supaya turut maju bersama.

Ini pendapat saya sahaja, tiada sebarang banci tiada sebarang wawancara. Hanya mahu menaip dan menaip.

Rise to Fall Again to Rise again

Facing an Inglorious Life I guess for a few times. It is hard to survive with your brain outside like a barbarian. Less Iman, Less clever. All those crap, all those hard time did make me learned to not to be a coward, taught me to be a little stronger and smarter.

Leaning towards others which always comfort me did give me bad influence. I never learn to be fall and to be rise by myself. Still need someone’s hand to be lend to be held? Not strong enough to bounce back for the good.

Recently, I start to write my post in English so that I can improve it but I do less practice my Chinese. Pretty bad for a student. There are less than 10 days before I am going back to Beijing. Should start to revise my study before going back there or it will be rusty dust before going into class.

Life is a short journey but full of lives if we know how to fill it. For today, we can go anywhere with friends, family make laugh, make fun. For tomorrow, we can stay still in classroom studying for a better journey. For next week, we can just do stay at home, watching television, surfing internet to live an interesting life. For next month, we can go on vacation. Here’s the thing, we got a lot of good stuff to be done and it should be done contentedly.

To all my family, my friends, just live your lives to the fullest.

Image : Credit to my Roommate, Ahmad ^_^

Freak


Either it is me or him or her that make world looks awful. It is nice to make sure that being honest is the best virtue ever yet the most needed thing in life. But people do afraid that someday with the honesty, they will get hurt or somebody else.

If today one of us has to inhale the bad in and exhale the good thing, then there are reasons, the best reasons for all of the bullsh*it, whether the ingratitude or the test. Today, if one of us starts to inhale good thing and exhale the bad thing, it is still the same. As you can see, it will never be changed because it is our destiny, being held by HIM.

Metaphor talks, most of them being nice and not, they create you imagination which will lead you to the wrong path, to the hell but if you can control your imagination to be cool enough to lead you to the right path, then you will get peace and you can do the right decision and the best decision.

Ass in pain. Everyday there are such many things that will accompany you. Not in your ass but in your heart and mind. It does hurt and it is such a cruelty. But the more you can overcome, the more you will get. Sometimes it is better to have that pain rather than none. Because life is boring once you got none.

Almost every day I’m writing and posting, blog walking and such to endure my pain, to endure my boring. I do really hope that it is work on me, absolutely and immediately because I do need help.

Tuesday, August 31, 2010

Ramadhan, you are going soon


Ramadhan is leaving.


Less than 10 days, Ramadhan is going to leave us. In a blink of eyes, yet me to going to leave Malaysia again for my responsibility. Talking about this year ramadhan, maybe it is the worst as most of the day, spending my day with watching movies, listening to movie. Wasted the most precious month I guess, HIS month. Sigh~

Being a fool also shows that I’m just taking this Ramadhan for granted. Got bleed, got scars. Such damn thing should be avoided whether it is Ramadhan not. It should be neither me myself nor the others. Our body, it is gifted yet we really don’t have any right to hurt it.

I guess my Iman is dropping. What cost me till I dropped it? Herm. Start thinking of it and I know what is the problem and absolutely should be solved and I think it is solved. Hasn’t it? Just hoping the best for all of us.

On 11th September, will depart from Pengkalan Chepa Airport and next tomorrow morning going to depart from Kuala Lumpur International Airport to Beijing. Going back so soon. Before leaving this nation, I am going to be with my family and friends together celebrating Syawal.


Syawal is coming.

Being Me

Just now I got so much idea to be written down. Just now, I guess. Aging for sure and yet too many things need to be concerned about.

Got this one; thinking about being a good and also hardworking student which I realize that Mara is about real when they are talking about expelling and seize back their money, way to many.

And also this one, give a damn about being honest. Being honest to my family, my friends, my dearest one and also the newborns (a little bit being influenced by Eclipse I guess).

Need to be friendlier. Anti-social or whatsoever they even call me makes me want to bond with some other people if it is really necessary because sometimes committed in relationship, friendship in bracket do need something that might make them to clique with me. Rotating the money that had been used.

Should be more responsibility toward the Amanah Rakyat. Pay any debts, keep into head that money got ass in pain to gain it.

Being happy. This is the most irritating challenge but will sweeten my life. Most of the time, being just like a clown, tears inside, smiles outside. Pretty good about that.

Lessen the ego. Damn hard I guess. Because I was born to be a rebellious but for sure can control it as need to make my life more meaningful without ego and more positivity.

Be happy, Smile always.


Image : Credit to My Roomate. ^_^

Monday, August 30, 2010

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan

Syaharudin Shah Hj. Md. Noor

Sinonim dengan bulan kemerdekaan, Ogos dijadikan sebagai isu untuk dikaitkan dengan pelbagai sensitiviti yang melibatkan patriotisma seseorang. Kebiasaaan juga Ogos adalah bulan bagi ahli-ahli politik mencanang serta melaungkan rasa kecintaan terhadap negara serta tidak lupa manusia yang bergelar rakyat Malaysia yang tidak berbelah bahagi menyatakannya.


Persoalannya, apakah mereka memahami nilai sebenar erti kemerdekaan seperti mana yang mereka sering ungkapan ketika tiba bulan kemerdekaan negara?


Mungkin ramai orang diluar sana tidak mengetahui erti kemerdekaan yang sebenarnya. Merdeka yang ringkas difahami oleh kebanyakkan rakyat Malaysia adalah sebuah negara yang bebas dari cengkaman penjajah.


Di dalam konteks ini, kita sedari bahawa negara Malaysia sememangnya bebas dari penjajah tetapi kita lupa bahawa sedikit demi sedikit minda kita ditarah serta dihakis dari menjiwainya.


Keaslian dan ketulenan kemerdekaan serta pengorbanan yang dilakukan oleh pemimpin juga perwira negara dahulu dicemarkan oleh minda yang lupa asal-usulnya.


Minda yang dikatakan merdeka adalah minda yang bersih dari segala jajahan penyaluran informasi baik dari segi ikutan, budaya dan sosialnya. Sebaliknya apa yang berlaku di negara kita banyak menjurus ke arah ‘trend’ negara lain yang sememangnya lari dari konsep yang diamalkan di negara kita sebelum ini.


Sebagai contoh, generasi muda sekarang ini, lebih cenderung ke arah keseronokan semata-mata serta tidak menampakkan semangat patriotik yang sepatutnya ada pada setiap individu yang bergelar rakyat Malaysia.


Mereka lebih berminat terhadap program hiburan semata-mata yang rata-rata menguntungkan sesetengah pihak sahaja dan terlalu mengasyikkan sehingga lupa bahawa ada sesetengah program itu melencong daripada kebiasaan dan adat resam budaya kita.


Di sini apa yang dapat dilihat, generasi muda kita leka disaluti dengan nikmat yang diperjuangkan oleh generasi yang terdahulu. Mereka ini juga lupa bagaimana negara kita dapat menikmati kemerdekaan pada hari ini.


Secara sedar atau tidak, kita dapat melihat dengan cara serta tahap pemikiran ada pada generasi sekarang ini. Memang tidak dapat dinafikan negara kita semakin maju dan kehadapan, syabas diucapkan, tetapi nilai murni serta keluhuran budi bahasa juga perlu selaras bersama kemajuan bagi menjana keutuhan moral kepada generasi muda sekarang yang perlu disemai kepada generasi sekarang.


Apa yang perlu ditekan serta diingati di sini adalah kita juga mempunyai sejarah yang perlu diingati dan dipelajari dari masa ke semasa supaya kita tidak dijajah semula.


Generasi sekarang perlu pandai menjana minda untuk menghadapi cabaran yang ada pada masa ini kerana pelbagai bentuk informasi dan cara sambutan kemerdekaan yang penulis rasa bertentangan dengan budaya kita sedang berlaku.


Apa yang lebih ditakuti adalah penjajahan minda yang kronik sedang menular di negara yang suatu masa dahulu juga adalah sebahagian daripada negara kita.


Jangan sampai kita terkena tempias negara jiran yang meraikan hari kemerdekaan dengan cara yang langsung tidak menunjukkan ciri-ciri kemerdekaan serta bagi penulis tidak bertamadun. Sebagai contoh sambutan kemerdekaan tahun lepas yang dilakukan oleh negara yang dikenali Temasik suatu masa dahulu.


Dalam usaha mengejar serta ingin menarik perhatian dunia mereka sanggup menggadai maruah dengan menganjurkan festival homoseksual yang amat bertentangan dengan budaya dan sosial alam.


Dari sebuah negara maju yang juga terkenal dengan amalan ‘Kiasu’, kini berubah menjadi bandar yang rakus dan dipenuhi hedonis. Persoalannya, adakah ini yang dikatakan minda yang merdeka?.


Penulis percaya jika gejala seperti ini sudah bertapak dan mula diterima pakai oleh manusia, maka tidak hairanlah Malaysia akan menjadi salah satu destinasinya.


Walaupun perkara ini sudah berlalu setahun yang lalu tetapi perlu diingatkan dan ditegaskan bahawa tidak mustahil perkara sedemikian akan berulang semula.


Di dalam bulan kemerdekaan ini marilah kita bersama-sama bersatu dalam pelbagai bentuk tidak kira dari segi mental dan fizikal.


Percayalah kemajuan datangnya dari rakyat yang bersatu dan perpecahan pendorong kemunduran dan kemerosotan sesuatu negara. Bak kata pepatah “Bersatu kita teguh, Bercerai kita roboh”.


Oleh itu, kita semua perlu memperkemaskan diri serta minda dalam menghadapi cabaran global yang tidak bersempadan serta memperkukuhkan tonggak jati diri supaya erti kemerdekaan sebenar dapat dihayati justeru maruah negara Malaysia dapat dipelihara.


Penulis Adalah IT & Programme Coordinator, Yayasan Budi Penyayang Malaysia (PENYAYANG) Kepala Batas, Pulau Pinang

Sunday, August 15, 2010

Sudah Terhantuk Baru Terngadah

Manusia.

Apabila dikaitkan dengan 'sesal kemudian tidak berguna lagi' sangat menjenuhkan bumi ini. Keputusan harus dilakukan, harus menjadi pegangan kemudian.

Namun mengapakah susah sangat untuk kebanyakan membuat keputusan yang betul, yang mencekalkan hati?

Susah namun itulah yang perlu dihadapi. Payah namun itulah yang perlu dilalui. Apabila sudah melalui kepayahan dan kesusahan tersebut maka kematangan boleh diperoleh walau kesudahan itu menyakitkan.

Berubah menjadi lebih baik merupakan perkara paling bagus setelah berkeputusan, kerana itulah sebenarnya tujuan ujian yang dilalui.

Jadilah manusia yang cekal~

Saturday, August 14, 2010

Sepi


PUISI SEPI

Bisik ku pada bulan
Kembalikan temanku

Kekasihku, syurgaku

Tanpa dia malam menemaniku
Sepi memelukku

Bulan jangan biar siang biar malam ini kelam
Biar ia sepi sepertiku

Losing



Mental break down. Freakin' awesome as me myself again to be a two-timing. That's the thing that I do hate but that's the thing that I have done.

Bravo. Managed to hurt people by operating the same way, old-fashioned I guess. It is sweet but way to horrible.

Stop. There's another test that will be done as you asking for it. Need to cool down first or just be your own style, be lame.



Beware. Bizarre is there for you, freak people. Why don't just sign up for your own death and write your death wish list HERE!

Own. Don't let your dreams fly away just like a feather. Catch it and keep it as it is your precious balls.

Manipulate. Mold the bad side to follow the good side as it is for nature's good.

React. Be nice but don't be sooooo f**ing nice.

Amuse. Make laugh. Entertain your life by the way it should be.

Summon. Arouse your good spirits to creep into you inside.
"To-morrow, and to-morrow, and to-morrow,
Creeps in this petty pace from day to day
To the last syllable of recorded time,
And all our yesterdays have lighted fools
The way to dusty death. Out, out, brief candle!
Life's but a walking shadow, a poor player
That struts and frets his hour upon the stage
And then is heard no more: it is a tale
Told by an idiot, full of sound and fury,
Signifying nothing."

Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan



Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.

Pepatah ini membuatkan diri kita semua sedar akan diri sendri. Dari mana asalnya kita dan kepada siapa kembalinya kita. Sedar kelemahan diri, sedar kesusahan sendiri.

Namun dengan pepatah inilah kita semua mampu memperbaiki jati diri sendiri. Memperbaiki keinsanan diri sendiri.

Hari ini 1 Ramadhan 1431, Ramadhan kali ke 19 dalam hayat saya. Kali ini kali pertama berpuasa di Maran, Pahang. Semalam bertarawikh di Masjid Asyakirin Maran dan pagi tadi bersahur di salah sebuah restoran.

Ramadhan, pusat beribadah, pusat berubah.

Mengharapkan Ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya~

Tuesday, August 10, 2010

Regardless



Restlessly thinking about the reasons. Gonna blow up my mind. Being reckless is my specialty, being indecisive also gonna makes me as a prick.

Went to Beijing in order to solve a lame problem, yet again repeating such thing again. Getting worse, I guess.

Some are solved, some are worsen. Informing Ayeh. Yet still hasn’t informing the others. Silently suffering by my own self.

It was a good decision (long way decision) but it is going to be vice versa if I myself letting this thing continuously happen.

Sh*t do happened but it can be cleared by integrity and self comprehension~

Running Fast


Need to make up my mind. Need to be more persistent. Need to fill inner with self-conscious.

Starting with having dreams and makes it into reality. Sure does need more self-assistance. Doing by self is the best way to move and be more developed.

Necessity should come first. Ignoring the unnecessary should be the best.

Se well, se wise, se strong!